U predmetu Müller protiv Švajcarske (1988) TA \s "Müller v. Switzerland (1988)" , podnosioci predstavke su bili umjetnik i devet organizatora umjetničke izložbe koji su krivično osudjeni zbog objavljivanja opscenog materijala prilikom umjetničke izložbe prvog podnosioca predstavke. Sud je utvrdio da su podnosioci predstavke “nesumnjivo vršili svoje pravo na slobodu izražavanja, i to prvi podnosilac time što je naslikao a potom izložio radove u pitanju, a devetoro drugih tako što su mu dali priliku da ove radove izloži u javnosti.”  Istakao je da iako član 10 ne navodi izričito da umjetničko izražavanje spada u njegov domen, on takodje ne pravi razliku izmedju različitih oblika izražavanja. Član 10 upućuje na slobodu umjetničkog izražavanja kroz slobodu da se primaju i saopštavaju informacije i ideje. Ovo pruža mogućnost da se učestvuje u javnoj razmjeni kulturnih, političkih ili društvenih informacija i ideja svih vrsta.   Potvrda ovoga se može naći u činjenici da član 10 u stavu 1 izričito traži dozvolu (licencu) u pogledu “televizijskih, radio i bioskopskih preduzeća” čije aktivnosti podrazumevaju i umjetnički materijal. Sud je dalje utvrdio da se prednje potvrdjuje i u članu 19 stav 2 Medjunarodnog pakta o gradjanskim i političkim pravima, koji izričito u okviru prava na slobodu izražavanja obuhvata informacije i ideje “u formi umjetnosti”.

U predmetu Alinak protiv Turske (2005) TA \l "Alinak v. Turkey (2005) (Appl. no. 40287/98, 29 March 2005)" \s "Alinak v. Turkey (2005)" \c 1  podnosilac predstavke je bio bivši poslanik parlamenta koji je objavio roman fikciju baziran na istinitim dogadjajima u Kurdistanu u kome su snage bezbjednosti izvršile zločine nad stanovništvom. Turske vlasti su ga optužile za izazivanje rasne mržnje i netrpeljivosti. Tvrdio je pred Sudom da je optužba povrijedila njegovo pravo na slobodu izražavanja. U ocjeni da li je miješanje bilo neophodno u demokratskom društvu, Sud je posebno istakao umetničku vrednost knjige i njen mogući uticaj na čitaoce. Sud je utvrdio da je podnosilac predstavke, iako bivši poslanik parlamenta, u datom trenutku bio obični gradjanin koji je izražavao svoja gledišta kroz roman koji je kao takav dostupan užoj javnosti nego što je to slučaj kod masovnih medija. To je u priličnoj mjeri ograničilo i potencijalni uticaj na “javni red”. Iako su njeki delovi knjige bili vrlo neprijateljski po tonu, Sud je smatrao da ih njihova umjetnička priroda i ograničeni uticaj svode samo na izražavanje jakog nezadovoljstva zbog tragičnih dogadjaja pre nego što predstavljaju poziv na nasilje. Sud je zaključio da naredba o zapleni knjige podnosioca predstavke nije bila proporcionalna cilju kome se težilo i da je stoga došlo do povrede člana 10.

Predmet Jersild protiv Danske (1994), odnosio se na novinski tekst u kome su se analizirali rasistički stavovi jedne grupe.  Novinar, podnosilac predstavke, je obavio intervju sa 3 člana rasističke organizacije. Tokom intervjua oni su izrazili svoju mržnju prema licima koji nisu bele boje kože. Podnosilac predstavke se distancirao od iznetih gledišta izjavom da je cilj intervjua bio da se otkrije mentalitet rasista i da se utvrdi zašto oni podržavaju takva mišljenja. Nije pokušao da saoseća sa rasistima. Podnosilac predstavke je bio osudjen za pomaganje i podsticanje rasističkih izjava. Sud je zaključio da je u razmatranju “obaveza i odgovornosti” novinara značajan faktor potencijalni uticaj medija u pitanju. Opšte je privaćeno da audiovizelni mediji imaju neposredniji i jači efekat od štampanih medija. Audiovizuelni mediji imaju mogućnost da putem slike prenesu značenja koja štampani mediji nemaju. Sud je takodje utvrdio da se metodi objektivnog i balansiranog izveštavanja u priličnoj meri razlikuju, te da izmedju ostalog zavise i od medija u pitanju.

I.1.Odluka od 9.5.1994. godine D.R.77. Komisija je razmatrala predstavku aplikanta kome su nacionalni organi Ujedinjenog Kraljevstva zabranili da u direktnom televizijskom programu da intervju, s obzirom da se radi o licu (lokalnom svešteniku) koje otvoreno daje podršku organizacijama povezanim sa Šin Fejnom. Komisija je našla da zabrana predstavlja miješanje u prava koja su priznata podnosiocu predstavke članom 10.

U predmetu Autronic AG protiv Švajcarske (1990) TA \s "Autronic AG v. Switzerland (1990)" , Sud je zaobišao pitanje da li ima mjesta primeni člana 10 stav 1. Kompanija podnosilac zahtjeva se žalila da joj Švajcarski zakon o licencama zabranjuje prijem dekodiranih prenosa sa ruskog satelita programa namijenjenih ruskoj javnosti. Kompanija podnosilac predstavke je željela da prima demo-prenose radi promocije svoje satelitske antene na različitim sajmovima. Obratili su se švajcarskim vlastima za dozvolu za to. Švajcarske vlasti su odbile dozvolu zbog nepostojanja saglasnosti sovjetskih vlasti. Sud je zaključio da nije potrebno da ispituje slučaj po članu 10 stav 1. Istakao je da ta rečenica “ne onemogućava da mjere izdavanja licence budu podložne zahtjevima stava 2 jer bi to bilo suprotno cilju i svrsi člana 10 u cjelini."  

U predmetu Leander protiv Švedske (1987) TA \s "Leander v. Sweden (1987)" , podnosilac predstavke se prijavio za radno mesto muzejskog tehničara u mornaričkom muzeju smještenom u blizini zabranjene vojne zone. Poslije bezbjednosne provjere podnosioca predstavke njegova prijava je bila odbijena. Obratio se nadležnim mornaričkim vlastima tražeći razloge za odbijanje prijave u vezi bezbjednosne provere. To je bilo odbijeno. Podnosilac predstavke je tvrdio Sudu, izmedju ostalog, da je ovo predstavljalo povredu njegovog prava na slobodu primanja informacija o sebi. Sud je zaključio da član 10 ne dozvoljava državi da zabranjuje pojedincima da primaju informacije koje drugi žele ili su voljni da im saopšte. Ono ne daje pojedincu pravo pristupa registru koji sadrži podatke o njegovom ličnom statusu, niti stvara obavezu državi da takvu informaciju saopšti pojedincu.       
U predmetu Gaskin protiv Ujedinjenog Kraljevstva (1989) TA \s "Gaskin v. The United Kingdom (1989)" , podnosilac predstavke je veći deo svog djetinjstva bio pod starateljstvom lokalne vlasti. Pokrenuo je postupak protiv lokalnih vlasti zbog zanemarivanja, navodeći da je bio izložen nasilju dok se nalazio pod staranjem. Tražio je da se otkriju podaci iz dosijea koji su lokalne vlasti držale a koji su se odnosili na brigu o njemu. To je bilo odbijeno. Podnosilac predstavke je tvrdio da je ovo predstavljalo povredu njegovog prava na slobodu informisanja. Sud je ponovo zaključio da pravo na slobodu informisanja ne dozvoljava državi da zabranjuje pojedincima da primaju informacije koje drugi žele ili su voljni da im saopšte. Ono ne stvara obavezu na strani države da saopšti informaciju u pitanju pojedincu. 

Predmet Roche protiv Ujedinjenog Kraljevstva (2005) TA \l "Roche v. the United Kingdom (2005) (Appl. no. 32555/96, 19 October 2005)" \s "Roche v. the United Kingdom (2005)" \c 1  odnosio se na bivšeg vojnika koji je imao ozbiljne zdravstvene probleme za koje je tvrdio da su posledica učešća u testiranjima nervnog gasa i gasa plikavca koje je vršila britanska vojska. Suočio se sa velikim teškoćama u otkrivanju podataka iz svog vojnog dosijea kako bi ostvario penziju po osnovu pogoršanog zdravlja. Tvrdio je da mu je bio uskraćen adekvatan pristup informacijama što je predstavljalo povredu i člana 8 i člana 10 Konvencije. Sud je (citirajući predmet Leander) ponovio da sloboda primanja informacija ne dozvoljava državi da zabranjuje pojedincu da prima informacije koje drugi žele ili su voljni da mu saopšte te da ova sloboda ne može da se shvati kao nametanje državi, u okolnostima kakvi su u ovom slučaju, pozitivne obaveze da širi informacije. Stoga nije došlo do mešanja u podnosiočevo pravo da prima informacije kako je to propisano članom 10.
U predmetu Lingens protiv Austrije (1986), podnosilac predstavke je bio novinar koji je napisao članak u kome je kritikovao podršku Austrijskog kancelara lideru političke stranke koju je Simon Wiesenthal, Predsednik Jevrejskog Dokumentacionog Centra, optužio da je odgovorna za masakr civila na nemačkoj liniji fronta u Rusiji tokom II svetskog rata. Podnosilac predstavke je takodje kritikovao kancelarov verbalni napad na Vizentala; kancelar je optužio Vizentala da koristi “nacističke metode”. Kritika podnosioca predstavke obuhvatala je i optužbe da je kancelar “nemoralan”, “nečastan” i oportunista”. Podnosilac predstavke je oglašen krivim za klevetu kancelara.  Sud je, smatrajući da sloboda političke debate predstavlja suštinski koncept demokratskog društva, utvrdio da je granica prihvatljive kritike političara veća u odnosu na obične gradjane. Utvrdio je da su političari neminovno i voljno izloženi pažljivijoj analizi svake svoje riječi i postupka ne samo od novinara već javnosti u celini, zbog čega moraju pokazati veći stepen tolerancije. Iako član 10 stav 2 omogućava da reputacija svakog pojedinca, pa i političara bude zaštićena, potreba takve zaštite se mora cijeniti u odnosu na interese otvorene rasprave o političkim pitanjima.    

Predmet Sunday Times (Br. 1) protiv Ujedinjengo Kraljevstva (1979) TA \s "Sunday Times v. the United Kingdom (No. 1) (1979)" , odnosio se na decu rodjenu sa ozbiljnim deformacijama kao posledicom leka “talidomida” koji su majke koristile tokom trudnoće.  Mnogobrojni roditelji su pokrenuli sudske postupke protiv proizvodjača leka, kompanije “Distillers”. Novina, podnosilac predstavke, je objavila tekst u vezi leka navodeći da su planirali da objave sledeći tekst o tome kako je do tragedije došlo. Kompanija “Distillers” je ishodovala sudski nalog kojim je sprečila objavljivanje drugog teksta uz obrazloženje da bi to predstavljalo nepoštovanje suda. Tužena država je tvrdila da je svrha zakona o nepoštovanju sudova da pruži zaštitu ne samo nepristrasnosti i autoritetu pravosudja već i pravima i interesima parničara. Sud je prihvatio tvrdnje države da zakon o nepoštovanju u engleskom pravu štiti položaj sudija i funkcionisanje sudova i pravosudnog aparata. Stoga je Sud zaključio „uloga tiska je da bude javni čuvar...da otkriva informacije i ideje o političkim pitanjima kao i onima u drugim područjima od javnog interesa. ....“ 

3

